Loading...
آمار
  • تعداد کالا: 143
  • بازدید امروز: 38
  • بازدید دیروز: 130
  • بازدید کل: 53869

تاثیر ورزش بر سلامت و روان چگونه است ؟

|
تاثیر ورزش بر سلامت و روان چگونه است ؟
اهمیت ورزش بر سلامت و روان چیست و چگونه میتوان از همین حالا بدون هیچ دردسری شروع به ورزش کردن کرد.

اکثر افراد می دانند که ورزش میتواند سلامت جسمی را نیز بهبود بخشد. متخصصان پزشکی میگویند که ورزش به طور مرتب میتواند راهی برای بهبود بیماری های قبلی عروقی ، چاقی و دیابت باشد ، اما ورزش معمولا برای افرادی که از مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی و اظطراب رنج می برند بخش مهمی از رژیم های درمانی نیست.

اکثر افراد یک جامعه اهمیت ورزش را برای سلامتی جسم میدانند ، اما اکنون تحقیقات جدید نشان میدهد که ورزش علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روان نیز تاثیر دارد.

مایکل اتو ، دکترا و استاد روانشناسی دانشگاه بوستون ،مدیر نظارت بر روانشناسی می گوید: "پیوند بین ورزش و خلق و خوی بسیار قوی است." در شماره اکتبر 2011 روانشناس آمریکایی ، راجر والش ورزش را سالم ، ارزان و کم مصرف برای درمان اختلالات روانپزشکی توصیف می کند.

شیوه زندگی ناسالم میتواند برای شما مشکلات جسمی زیادی به وجود اورد و نقش مهمی در سلامت روان شما و حفظ احساس بهزیستی شما را مختل کند.

در زیر بطور خلاصه ، برخی از یافته های اخیر در مورد چگونگی تأثیر ورزش بر سلامت روان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مزایای سلامت روانی ورزش

ورزش مزایای روانشناختی پیشگیرانه و درمانی را ارائه می دهد. این می تواند خطر افسردگی و درد مزمن و همچنین اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد. مرور ادبیات راجر والش که میگوید :"ورزش سالم ، ارزان و کم مصرف برای درمان اختلال روانپزشکی است " نشان داد كه افسردگی ، اضطراب ، اختلالات اعتیاد آور در بدن و اختلالات بدشكلی بدن ، همگی به عنوان یك كمك كننده برای درمان به ورزش پاسخ می دهند. حتی برخی از علائم اسکیزوفرنی با ورزش می توانند بهبود پیدا کنند.

افسردگی بیشترین اختلال در سلامت روان در رابطه با ورزش است ، اما مطالعات جدید در حال یافتن مزایای روانشناختی مشابه ورزش در درمان اضطراب است. در حقیقت ، در یک تمرین مطالعه به طور کلی با داروهای ضد افسردگی برای بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی قابل مقایسه بود ، در حالی که شرکت کنندگان در یک برنامه ورزشی دو هفته بهبود قابل توجهی در حساسیت اضطراب نشان داد.

ورزش چه تاثیری بر مغز دارد؟

یک تئوری علمی این است که ورزش باعث افزایش سطح هورمون سروتونین (انتقال دهنده عصبی می شود که توسط داروهای ضد افسردگی مورد هدف قرار می گیرد). یک تئوری دیگر نشان می دهد که ورزش به بهبود خواب کمک می کند.که افراد با خوابیدن بهتر ، روحیه بهتری میگیرند.

از دیگر اثرات احتمالی ورزش بر روی مغز و عملکرد ذهنی می توان به ترشح هورمون اندورفین در بدن اشاره کرد (هورمون اندورفین ماده شیمیایی در مغز است که با خلقی مثبت همراه است). شکست تنش عضلانی از طریق ورزش می تواند باعث بهبود خواب و کاهش درد جسمی و ناراحتی همراه با افسردگی شود. پیشرفت در عزت نفس ، احساس موفقیت و احساس اعتماد به نفس. و قطع چرخه افکار منفی و شایعات شود.

کدام نوع ورزش ، یک ترکیب کمکی برای دارو و درمان را اثبات می کند؟

محققان میگوند که هنوز مشخص نیستند که کدام نوع ورزشها برای افراد موثرتر است. ورزشهای هوازی بیشترین تمرکز مورد توجه بوده است ، اما تمرینات وزنه برداری ممکن است نتایج به همان اندازه مفیدی داشته باشند. یوگا و سایر تمرینات بدن و ذهن قرنها است که انجام می شود اما هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته اند. به طور کلی ، مطالعات نشان داده اند که تمرینات با شدت بالاتر ، مؤثرتر هستند ، اگرچه شدت کمتر هنوز هم دارای مزایایی است. با این حال ، این نتایج بسته به جنس و سابقه خانوادگی بیماری روانی متفاوت است.

اگر ورزش باعث می شود احساس خوبی داشته باشم ، چرا نمی توانم از نیمکت بلند شوم؟

عدم اماده سازی ذهنی و سستی در انجام کارها باعث میشود حس خوبی نسبت به ورزش کردن نداشته باشیم و نمیتوانیم از نیمکتی که در پارک هست بلند شویم و شروع به ورزش کردن کنیم ، اغلب ما افرادی هستیم که به دنبال یک هم نوع ، یک دوست ، یک همراه کننده و مشوق میگردیم تا از نیمکت بلند شویم و شروع به ورزش کردن کنیم.

برای اینکه شروع کنیم میتوانید ورزش را در زندگی خود به عنوان یک بازی قلم داد کنید ، به این صورت که شما برای ورزش کردن خود در طی روز ، هفته و ماه امتیاز تعیین کنید فرض مثال امروز 20 امتیاز برای 20 دقیقه ورزش کردن و هنگامی که به مجموع از پیش تعیین شده در ماه رسیدید یک جایزه برای رسیدن به ان تعیین کنید و اگر همچنان سستی کردید مانند یک بازی از نو شروع کنید و اشتیاق برای خود ایجاد کنید.

برای خود رقیب به تراشید ، رقیب به معنای دوست و کسی که انگیزه در شما ایجاد کند.

اگر شما هم اکنون قصد دارید تا ورزش کردن را شروع کنید میتوانید از اقلام ورزشی تیز پست استفاده کنید.

0
نظرات
    ارسال نظر
    برگشت به بالا